Informatie

Over Leo

1951 in Amsterdam geboren. 
1961 'Nuts school voor beeldende expressie' Stedelijk Museum te Amsterdam
1963 4de LTS (hoef)smeden, plaatwerken, elektrotechniek, instrumentmaker, en later edelsmeden.
1967 Rietveld Academie Amsterdam industriële vormgeving.

1969 Sieraden in opdracht, en de Gasbas voor Peter Schat.
1971 Pino’s voor Sesamstraat
1972 tot 1982 sieraden “LeoMat” met Mathijs Theunissen van Manen, het waren de eerste Led’s 
1982 met de Apple 2e begin van computergestuurde machientjes.
1982 speciale effecten voor film en theater, bewegende modellen en high speed werk
2002 edelsmeden, met af en toe een groot werk.
2004 Fontijn Belvedere Oranjewoud
2016 Liturgisch meubilair OKKN Groningen

CV

Exposities:
Galerie Ra, Amsterdam
Het Kapelhuis, Amersfoort
Galerie Tambaran, Deventer
Nouvelles Images, Den Haag
Cooper Hewitt museum, New York
Galerie mythology, New York
Galerie Lous Martin, Delft
Galerie Zand Zee Zilver, Scheveningen
Galerie Cecile van Eeden, Eindhoven en Maastricht
Galerie Hoogenbosch, Gorredijk.
Galerie De Molen, Wassenaar
Galerie AllesKan | Kunstlokaal №8, Jubbega
Galerie De Oude Apotheek, Zutphen


Sfx in o.a:
Genesis the 1975 Tournee
Heb meelij Jet, regie Frans Weisz
Brandende liefde 1983, regie Ate de Jong
De Lift, regie Dik Maas
Schatjes, mama is boos, regie Ruud van Hemert
De 4de man, regie Paul Verhoeven
De avonden, regie Rudolf van den Berg
De thuiskomst van Odysseus, regie Jan Keja
Bruin Goud, regie Jonne Severijn
Freek: diverse speelfilms en optredens
Museum Naturalis Leiden, diverse bewegende educaties
Museum Belvedere. fontein, Heerenveen

TESTIMONIALS



De Waaiering 
is een ontwerp van Leo Cahn (1951) en bestaat uit zwanenveren die door vingerbuiging opengaan. 
Mieke Meijer: "Ik vind de ontwerpen van Leo prachtig omdat ze zo leesbaar zijn. 
Constructeur de bijoux noemt hij zichzelf terecht, Leo experimenteert altijd, in alle vormen en technieken. 
Van het zeer lichtgewicht materiaal magnesium maakt hij prachtige vernuftige constructies in de vorm van armbanden, colliers en vele verschillende ringen. 
We hebben eenzelfde interesse in constructie maar de schaal waarop we werken is totaal verschillend. 
De Waaiering is daarnaast een mooi voorbeeld van (low-tech) interaction design: het object reageert op haar gebruiker".
Mieke Meijer

Dear Leo Cahn, I must say I am a big fan of your art. 

I have bought the first item which has signature of you in the gallery in Delft. 
Unfortunately it has been closed. 
And today, I have bought the ring 'screwed' which is very refined yet very engineering-design. 
I purchased it in the gallery in Eindhoven, Cecile van Eeden. 
I admire the machinery aesthetic of your work which blends technique and beauty. 
It looks as it comes from another galaxy. 
I am in profession an architect and a researcher in TU Delft. I wanted to pass my admire to your work with this e-mail.

Esra Bektas

Review Nieuw licht op al het wemelend gedierte december 1999
Alles wat zoemt en wriemelt, prikt en kriebelt wordt verafschuwd en verguisd, neergeslagen en platgespoten. Insecten staan onder aan de ladder van de menselijke appreciatie van de natuur.
Toch zijn aan het begin van deze eeuw prachtige sieraden gemaakt waarin insecten een hoofdrol speelden. Hoe fascinerend kunstmatige insecten zijn toont de 'Insectoidea' broche van LeoMat. Dit insect uit 1974 is een van de laatste overlevenden uit een familie van insectachtigen, die opgebouwd waren uit elektronische onderdelen. De ogen van deze insecten branden met behulp van een batterijtje. Voor het eerst stond ik oog in oog met zo'n sieraad, dat ik alleen van foto's kende, en ik was verrast door de schoonheid van de techniek en constructie. Dat een sieraad van 25 jaar geleden zo actueel kan zijn.

Liebeth den Besten